maanantai 9. helmikuuta 2015

Rakas päiväkirja.

Lapsuudesta asti minulla on ollut eräs tapa, tai voiko sitä vaikka harrastukseksikin sanoa: päiväkirjan kirjoittaminen. Oman elämän dokumentointi kirjoihin ja kansiin, niin hyvien kuin huonojenkin ajatusten tallentaminen muistiin. Olen oikeastaan todella kiitollinen, että olen jaksanut pitää päiväkirjaa jo vuodesta -95 (muistaakseni) - nuorempana lähes päivittäin, nykyään muutaman kerran kuussa. Päiväkirjat ovat mahtavia aarteita, joita on hienoa selailla myöhemmin omassa ylhäisessä yksinäisyydessään. Ne tuovat mieleen monia sellaisia asioita, joita ei muuten olisi muistanut. Vuosi sitten tammikuussa otinkin urakaksi lukea kaikki (olisikohan niitä ollut jotain 6-8?) vanhat päiväkirjani läpi. Aikamoista tunneskaalaa ja kaikenlaisia tapahtumia siinä käytiin läpi!


No, miten tämä sitten blogiin liittyy; tämänhetkinen päiväkirjani on alun perin jotain muuta kuin tavallinen muistikirja. Sain mamalta aikanaan Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutin opiskelijoiden tekemän Alavalla maalla -nimisen hienon valokuvakalenterin vuodelle 2011. En kuitenkaan koskaan tullut käyttäneeksi sitä kalenterina, koska minulla oli tuolloin jo toinen kalenteri olemassa, ja tämän kalenterin sivujen pelkistetty ulkoasu ei muutenkaan ollut hyvä omiin tarpeisiini. Minä tarvitsen selkeät rajat kullekin päivälle, ja viivoja joille kirjoittaa asioita; tässä kun ei sivulla ole muuta kuin päivien numerot ja viikonpäivät ja paljon tyhjää tilaa.


Mustavalkoiset, ympäri Suomea otetut valokuvat ovat kuitenkin tosi hienoja, enkä ole halunnut heittää kalenteria käyttämättömänä pois. Viime huhtikuussa edellinen päiväkirjani tuli täyteen, ja uutta etsiessäni hoksasin, että voin käyttää tätä kalenteria päiväkirjana. Tuonne numeroiden sekaan vain kirjoittelemaan, hyvin onnistuu! Valokuvat säästän sentään kirjoituksiltani :) (En siis kohdista kirjoituksia mitenkään noiden kalenterin päivien mukaan, vaan sivut ovat ihan sivuja sellaisinaan.)



Kuinka moni muu pitää vielä näin aikuisiällä käsin kirjoitettua päiväkirjaa?

2 kommenttia:

  1. Hei! Mä olen kanssa kirjoittanut päivittäin päiväkirjaa ja myöskin vuodesta 1995, jolloin olin 15-vuotias. Aika hauska sattuma. Kirjoitan edelleen ja joka päivä. Siihen on jäänyt koukkuun. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, että jaksat edelleen kirjoittaa joka päivä! :)

      Poista